Українська правда
Поштова розсилка:
Пошук:
Замовити розсилку
Знайти
  RSS    PDA    Архів
Економічна правда
  Понеділок, 7 травня 2012, останнє оновлення: 7 хвилин тому

Купити трохи Facebook. Які ризики?

Навесні на світовому фондовому ринку відбудеться довгоочікувана подія - первинне публічне розміщення акцій Facebook. Це IPO стане найбільшим в історії інтернету і свого роду демонстрацією революції в спілкуванні, яку здійснили соціальні мережі. І хоча у Facebook сьогодні безліч козирів, в наявності і ряд серйозних небезпек, які варто врахувати всім потенційним інвесторам.

IPO Facebook обсягом у 5 млрд доларів стане найбільшим розміщенням технологічних компаній за всю історію і в три рази перевищить випуск акцій Google в 2004 році (1,67 млрд доларів). Капіталізація сягне 100 млрд доларів, що зробить Facebook дорожче багатьох гігантів фондового ринку. Частка засновника Марка Цукерберга становить 28,4%, що прирівнює його статок до 25 млрд доларів. Частки інших акціонерів також зроблять їх доларовими мільярдерами. У 2011 році компанія заробила 1 млрд доларів чистого прибутку і в даний час володіє готівковими коштами в обсязі 3,9 млрд доларів.

Соціальною мережею Facebook сьогодні користується 845 мільйонів людей - кожен десятий житель Землі. За недовгий час свого існування Facebook став уособлювати інтернет як такий і, без сумніву, трансформував спілкування людей в мережі, давши їм можливість в одному місці знайомитися, обмінюватися думками, музикою, фотографіями, враженнями, інформацією. Сам засновник Facebook ввів таке поняття як "соціальна діаграма", яка з'єднує людей і їх інтереси, і найбільша соціальна мережа в світі, по суті, є фрагментом цієї "соціальної діаграми".

Зараз Facebook - не тільки платформа для спілкування певного кола людей, а й постачальник величезного обсягу інформації, який генерують самі користувачі. Інформація всередині Facebook поширюється миттєво - як відомо, саме завдяки цьому соціальні мережі відіграли настільки істотну роль в революціях на Близькому Сході. Експерти індустрії і антропологи, як і раніше гадають, що ж стало запорукою успіху Facebook, дозволивши йому перерости з локального співтовариства гарвардських студентів в одну з найбільших інтернет-корпорацій. Те, що Facebook є найцікавішою компанією, яка вийде на біржу, сумнівів не викликає.

Ризики інтернет-гіганта

При виході компанії на біржу акцент в оцінці вартості ставиться на фінансові показники, головним чином майбутній прибуток. На перший погляд, Facebook в цьому плані є привабливою інвестицією, особливо в порівнянні з іншими інтернет-компаніями. Доходи і прибуток зростають, а база користувачів поступово наближається до одного мільярда людей. Однак головна інтрига полягає в тому, чи зможе керівництво Facebook монетизувати цей величезний пул користувачів і виправдати оптимістичні оцінки капіталізації.

Розміщення акцій інших інтернет-компаній свідчать не на користь Facebook.

Наприклад, китайська соцмережа Renren з моменту IPO втратила 72% вартості, сервіс Groupon впав на 40%. В цьому секторі присутні явні ознаки переоцінки вартості і потенціалу компаній, і хоча ставити Facebook в один ряд з іншими учасниками ринку не варто, простежується ряд загальних негативних моментів.

Виділимо деякі фактори ризику для подальшого розвитку Facebook. У компанії усвідомлюють, що фінансові результати будуть залежати від темпів зростання кількості користувачів і їх активності в соцмережі. Однак треба визнати, що вражаючі темпи росту з моменту запуску буде підтримувати вкрай важко, в той час як оцінки вартості компанії грунтуються на збереженні такого швидкого зростання в майбутньому.

При нинішній оцінці в 100 млрд доларів компанія з P/E (співвідношення ціни та прибутку), що досягає 100, явно переоцінена. Ще на початку 2010 року Facebook оцінювався в 14 млрд доларів, а в кінці 2011 вартість компанії на вторинному ринку досягла 50 мільярдів. Варто відзначити, що компаній, які швидко розвиваються, з історично адекватним рівнем P/E є 20-30. У лідерів індустрії - Apple і Google - він становить 15,8 та 20,5 відповідно.

Є проблеми і з хваленим зростанням Facebook. Зростання річної виручки з 2009 до 2010 року становило 154%, а з 2010 по 2011 - вже 88%. При цьому не можна не відзначити зростання доходів від платних сервісів, таких, наприклад, як платні послуги для онлайн-ігор. За 2011 рік виручка від цієї діяльності зросла на 500% в річному численні. В абсолютних величинах це 557 млн доларів, що становить лише 15% від загальної виручки.

Однією з найголовніших загроз для сталого зростання є заборона на діяльність соціальної мережі в Китаї. Якщо Facebook отримає доступ до цього ринку, то дуже швидко зможе досягти кількості користувачів в один мільярд. Обмеженість проникнення на нові ринки призведе до того, що компанії доведеться знайти способи підвищення середнього доходу на кожного користувача. В даний момент цей показник становить 4,4 долара, а рівень прибутку на користувача досягає 1,2 долара. Зазначимо, що з 2007 року обидва цих показника показують впевнене зростання.

Конкуренти та конфіденційність

Найбільший заробіток компанії приносить реклама (85% в 2011 році). У боротьбі за рекламодавців Facebook доведеться конкурувати з лідером на ринку інтернет-реклами - Google, який використовує чітко націлену рекламу, враховуючи користувальницькі переваги при пошуку. Facebook ж нав'язує рекламу людям, зацікавленим суто соціальним аспектом. Рекламодавців приваблює величезна база даних про переваги користувачів, якою володіє Facebook, що дозволяє використовувати таргетовану рекламу.

Ще одним викликом, що стоїть перед розробниками Facebook, є розвиток послуг на мобільних пристроях. На даний момент з таких пристроїв в соцмережа заходять до половини від загального числа користувачів (425 мільйонів), і в плані заробітку цей потенціал явно не реалізується. Ринок мобільної реклами в США досягає 2,61 млрд доларів, і половину його займає Google. Очікується, що до 2016 року ринок досягне позначки в 11 млрд, і, якщо Facebook хоче досягти успіху в його завоюванні, йому доведеться витримати жорстку конкуренцію з пошуковим гігантом. За оцінкою дослідницької компанії Mobile Squared, заробіток Facebook від розміщення реклами на мобільних пристроях може досягти 1,2 млрд доларів.

У своєму звіті для IPO Facebook визнає серйозну конкуренцію з боку таких компаній як Google, Microsoft і Twitter. Є ще більш дрібні розробники, які створюють продукти, що конкурують з окремим функціоналом Facebook. У секторі соціальних мереж домінування Facebook може опинитися під питанням, оскільки деякі користувачі віддають перевагу іншим платформам. Особливо така тенденція спостерігається у любителів мобільних пристроїв. Для поповнення доходів від реклами компанії треба буде доводити рекламодавцям свою перевагу в порівнянні з конкурентами.

Багато хто незадоволений Facebook через політику конфіденційності. Більшість користувачів вважають за краще, щоб їх особиста інформація була доступна обмеженому колу друзів, а ідеологія Facebook дещо відрізняється від уподобань своїх користувачів. Основна проблема в тому, що доступ до персональної інформації отримують попередньо схвалені сайти і додатки, і те, наскільки безпечна інформація користувачів в руках третіх осіб, є великим питанням.

Сам Facebook зберігає особисту інформацію користувачів, щоб потім використовувати її для таргетованої реклами. Потенційно Facebook може стати аналогом "Великого брата", який буде мати всю інформацію про користувачів соцмережі, їхні уподобання та дії. Якщо людей і далі буде не влаштовувати безпека їх особистої інформації на Facebook, то рано чи пізно це призведе до того, що деякі з них будуть міняти Facebook на альтернативні соціальні мережі.

Фантастичний козир

Кращі інвестиційні рішення приймаються, коли про них мало хто знає. У медійному просторі Facebook і його вихід на біржу вже встигли набити оскому. Така популярність серед величезного числа дрібних інвесторів, які свято вірять у перспективи найбільшої соціальної мережі, буде підстьобувати початкове зростання цін на акції компанії. Facebook дійсно демонструє хороші показники зростання і саме тому приковує до себе увагу інвесторів, які бачать зачатки нової парадигми в секторі інтернет-компаній.

Проте не зовсім зрозуміло, наскільки стійкою виявиться нинішня модель зростання Facebook для отримання великих прибутків у майбутньому, і, відповідно, чи виправдана настільки висока оцінка вартості компанії. На хвилі ажіотажу ймовірний істотний стрибок цін на акції Facebook на самому початку торгів. Проте в довгостроковій перспективі ми не бачимо підстав для такої високої оцінки вартості компанії, грунтуючись на її нинішніх показниках.

У Facebook є фантастичний козир: жоден канал в світі не зрівняється з цією мережею за часом, який там проводять люди. Якщо мережа зможе використовувати свою популярність для заробітку і залучати все більше користувачів, котирування будуть зростати.

Про автора:

Ігор Зуєв, експерт банку Rietumu

 
 

Загрузка...
 
© 2005-2012, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".
  
  
Авторизація
Для авторизації використовуйте ті самі ім'я і пароль, що і для коментування публікацій на "Українській правді".


Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом Facebook